Tolga Gül
ARTV?N-Artvin E?itim Sen ?ubesi 5 Ekim Dünya Ö?retmenler günü münasebetiyle Artvin E?itim Sen ?ubesi Basin açiklamasinda bulundu. Sabah saatlerinde Artvin merkezde bulunan bütün okullara tatli götüren Artvin E?itim Sen üyeleri ö?len saatinde ise Kizilay i? hani önünde toplanarak basin açiklamasi gerçekle?tirdiler. Gerçekle?tirilen ortak basin açiklamasini E?itim Sen Artvin Şubesi Ba?kani Köksal Gümü? yapti.
Gümü? yapti?i açiklamada; “Sava? Baronlarinin sahne aldi?i, ö?rencilerin aydinlarin sendikacilarin seçilmi? vekillerinden çevreci yoksul köylülerine kadar tutuklusu olan, ülkemizin adeta açik cezaevine dönü?türüldü?ü, bir ?stibdat döneminden geçerken e?itim emekçileri için çok önemli olan 5 Ekim Dünya Ö?retmenler Gününü çözüm bekleyen acil sorunlarla kar?iliyoruz. Birle?mi? Milletler E?itim, Bilim ve Kültür Örgütü (UNESCO) tarafindan 1994’ten bu yana 5 Ekim Dünya Ö?retmenler günü olarak her yil kutlanmaktadir. Dünya Ö?retmenler Günü’nün önemi, uluslararasi ö?retmen örgütlerinin katkilariyla 5 Ekim 1966 tarihinde ILO ve UNESCO tarafindan “Ö?retmenlerin Statüsüne ?li?kin Tavsiye Karari’nin alinmi? olmasidir. Tüm dünya ö?retmenleri için önemli olan tarihi kararla ö?retmenlerin toplumsal statüsüne yönelik önemli bir adim olarak kabul edilmektedir. Milli E?itim Bakani ve Ba?bakan her firsatta ö?retmenlere hakaret etmekte, emeklerini de?ersizle?tirmeye çali?maktadir. Son olarak Milli E?itim Bakani’nin atamasi yapilmayan i?siz ö?retmenleri “yem bekleyen güvercinler” olarak nitelemesi, asil mesle?i “i?letme” olan bir bakanin Türkiye’de ö?retmenli?e verdi?i de?eri yansitmasi açisindan dikkat çekicidir.
AKP’nin 10 yildir benimsedi?i sermaye yanlisi, emek dü?mani politikalar sonucunda e?itim emekçilerinin yüzde 80’i borçludur ve üçte ikisi geçinebilmek için ek i? yapmak zorunda kalmaktadir. Bütün bu nedenlerden dolayi 5 Ekim Dünya Ö?retmenler Günü, klasik anlamda sadece ö?retmenler için “kutlanan” bir gün olmaktan çok, tüm e?itim ve bilim emekçilerinin uluslararasi alanda birlik, dayani?ma ve örgütlü mücadelesinin simgesi olan önemli bir gün olarak kabul edilmektedir.
Türkiye’de e?itim sisteminin yillardir çözülmeyen sorunlari, e?itim emekçilerini, di?er ülkelerdeki meslekta?larina göre çok daha fazla olumsuz etkilemektedir. E?itimde 4+4+4 modeline geçilmesi ile birlikte özellikle sinif ö?retmenleri ciddi ma?duriyetler ya?ami?, çok sayida sinif ö?retmeni norm fazlasi durumuna dü?ürülmü?tür. Ö?retmenlerin ma?duriyeti sadece bununla sinirli kalmami? özür grubu atamalari ve tayinlerde ya?anan sikintilar nedeni ile sorunlar daha da derinle?mi?tir. Milli E?itim Bakani ve Ba?bakan’in aksi yöndeki bütün iddialarina kar?in, OECD ülkeleri içinde Ö?retmenlerin yillik çali?ma saati ortalamasi bin 675 saat iken, Türkiye’de ö?retmenler bin 816 saat ile OECD ortalamasina göre 141 saat daha fazla çali?maktadir. Geçmi?ten bugüne bakti?imizda OECD ülkeleri içinde ö?retmenlerin yillik toplam çali?ma sürelerinin düzenli olarak artti?i tek ülke Türkiye’dir.
Yeni e?itim modeli ile birlikte okulöncesi ça?daki 60-71 ay arasindaki çocuklarin ilkokula alinmasi, siniflarin a?iri kalabalik olmasi, seçmeli ders sayisinda ve ders saatlerindeki arti? gibi çok sayida sorun nedeniyle ö?retmenlerin yillik çali?ma saatlerinin bu yildan itibaren belirgin bir ?ekilde artmasi kaçinilmaz görünmektedir. Yapilmasi gereken, gerici piyasaci uygulamalar de?il, anayasal bir hak olan e?itim hakkinin tüm yurtta?lar için ayrim gözetilmeksizin firsat e?itli?inin olu?turulmasi, e?itim ve bilim emekçilerine insan onuruna yara?ir bir ücret ve çali?ma ko?ullarinin sa?lanmasidir.
Ö?retmenlerin ve di?er e?itim emekçilerinin ekonomik, demokratik, sosyal ve özlük haklariyla ilgili çözüm bekleyen çok sayida sorunu bulunmaktadir. AKP’nin bugüne kadar benimsedi?i politikalara bakildi?inda birakalim sorunlarin çözülmesini, daha da derinle?mesi kaçinilmaz görülmektedir. Çünkü gün geçtikçe ülkemizin gelece?ini tehlikeye atmaktan çekinmeyen bütün enerjisini sava? politikalari üzerine harcayan bir iktidarla kar?i kar?iyayiz. Yillardir uygulanan sava? bütçeleri korkariz önümüzdeki günlerde katlanarak artacak, yoksullari daha da yoksulla?tiracaktir. E?itim Sen olarak, ya?adi?imiz bütün sorunlara ra?men, e?itim ve bilim emekçilerinin 5 Ekim Dünya Ö?retmenler Günü’nü “gökyüzünde bari? ve karde?lik güvercinlerinin özgürce uçtu?u bir ülke dile?iyle” kutluyoruz.” ifadelerine yer verdi.
Adindan ise ö?retmenler alki?lar e?li?inde sessiz bir ?ekilde da?ildi.