• 26 Kasım 2024 Salı
  • Rize AÇIK
  • 00:00
    26 Kasım 2024 İmsak: Güneş: Öğle: İkindi: Akşam: Yatsı:

Bu da Devlet fikrasi

-Artvin de Dener baraji sulari altinda kalacak olan 700 yillik Berta köprüsü restore ediliyor.

Bu da Devlet fikrasi

 

 

 

 

ARTV?N ’de Deriner Baraji’nin sulari altinda kalacak olan ve kurtarilarak ba?ka bir bölgeye nakledilmesi için yillardir verilen mücadeleden bir sonuç alinamayan 700 yillik tarihi Berta Köprüsü`nün restore edilerek su altinda korunmasi yönünde karar alindi.
 
Çoruh Nehri üzerinde yapimina 1998 yilinda ba?lanan, 249 metre gövde yüksekli?i ile Türkiye’nin en yüksek, dünyanin ise 6’inci yüksek gövdeli baraji olan Deriner Baraji`nin tamamlanmasi sonrasinda sular altinda kalacak olan 700 yillik tarihi Berta köprüsünü kurtarmak için bir gurup gönüllü uzun bir süre önce çali?ma ba?latti. Artvin-Şav?at yolunun 21’inci kilometresinde, Berta Deresi üzerinde yer alan Selçuklu döneminden kalma köprünün ba?ka bir bölgeye nakledilmesi için 3 boyutlu ta?ima projeleri hazirlatan gönüllü ekip yillardir verdikleri mücadeleden sonuç alamadi. Geçen Şubat ayinda düzenlenen törenle su tutmaya ba?layan Deriner Baraji`nda olu?an gölalani Berta Köprüsü’ne iyice yakla?ti. Anitlar Kurulu, yakla?ik bir yil içinde sular altinda kalaca?i belirlenen köprünün restore edilerek su altinda korunmasi yönünde karar aldi. 

             TAŞ?YALIM DED?LER
Tarihi Berta Köprüsü Kurtarma gönüllülerinden Sami Özçelik, Artvin’de baraj projelerinin ba?lamasiyla birlikte birçok tarihi eserin sular altinda kalarak yok oldu?unu belirtti. Baraj gölünün sulari altinda kalacak olan Berta köprüsünün çok özel ve hazin bir hikâyesi oldu?unu ifade eden Özçelik, köprüyü kurtarmak için gönüllü arkada?lariyla birlikte mücadele verdiklerini belirterek ?unlari söyledi:
“Bu köprünün sular altinda kalaca?i belli. Bu tarihi eseri ba?ka bir yere nakletmeyi istedik, hatta nakledilmesi için 3 boyutlu projeler dahi hazirlattik. Ancak giri?imlerimize bir cevap alamadik. Bir de baktik ki Anitlar Kurulu, kisa süre sonra sular altinda kalacak olan tarihi köprü için onarim karari çikartti. Bu karar bizi ?a?irtti. Önce onaracaklar sonra suyun altinda koruyacaklar! Bu çok enteresan. Önce 100 metre yukaridan geçirilecek yeni yol için ba?latilan çali?ma sirasinda bütün ta?lar dereye döküldü. Bu sirada ta?lar köprüye zarar verdi. Daha sonra, `Biz bu köprüye çok ta? attik ve zarar verdik. Köprüden özür dileyelim, onaralim` dediler ve çali?ma ba?lattilar. Şimdi restorasyonunda sona gelindi ve köprü hazir. Neye hazir? Sulara gömülmeye hazir. Bunu gömecektiniz niye restore ettiniz? Madem restorasyon için paraniz vardi niye bu parayi köprüyü ba?ka bir yere ta?imak için kullanmadiniz? Bir tarih yazarak olmuyor, ya?ayarak oluyor. Burada bir tarih yok ediliyor. Paramiz yok ve ta?iyamiyoruz deseler anlayaca?iz. Ama bu restorasyona para harcandi. Bu parayi ta?ima için niye harcamadiniz?”


Köprünün restorasyon çali?masindan önce daha güzel oldu?unu ifade eden Sami Özçelik, “Şimdi yapilan çali?ma ile ortada acayip bir ?ey var. Kullanilan çimento mu bu köprüyü bu hale getirdi bilemiyoruz ama burada tarihe tecavüz edildi. Yol in?aati nedeniyle çevrede toprak birikintileri var. Suyla birlikte bu toprak köprünün üzerine çökecek ve köprü su altinda yok olup gidecek. Köprü 80 metre suyun altinda kalacak. En az 50 metre de çamurun altinda kalir. Hangi çamurun içerisinde bu köprü sa?lam durabilir. O zaman bu onarimin ne anlami var? Yazik harcanan paralara” diyerek tepkisini dile getirdi. 

 

Bu habere ifade bırak!

  • 0
    KIZGIN
  • 0
    ÜZGÜN
  • 0
    BEĞENMEDİM
  • 0
    BEĞENDİM
  • 0
    İNANILMAZ
  • 0
    SEVDİM
  • 0
    HAHAHA
  • 0
    ALKIŞ
YORUM EKLE