Türk Çay sektörünün yüzde 60`ini elinde bulunduran, i?lem hacmi ile dünyanin en büyük çay üretip satan firmasi olan Çaykur, yurtdi?i hedefleri arasina çayin anavatani Hindistan`i da aldi.
Dünya çay piyasasinda Çin ve Hindistan çayin anavatani olarak kabul edilirken Çaykur, Birle?mi? Milletler Gida ve Tarim Örgütü verilerine göre 1 miyon 200 bin tonluk kuru çay kapasitesi ile dünya kuru çay üretiminde ilk sirada yer alan Çin`de ilk ihracatini geçti?imiz aylarda gerçekle?tirmi?ti. Çaykur ?imdi de yillik 950 bin ton kuru çay üretiminde 2. sirada yer alan Hindistan`a çay ihracati yapmaya hazirlaniyor.
Konuyla ilgili açiklama yapan Çaykur Genel Müdürü ?mdat Sütlüo?lu, Türk çayinin sa?likli olmasi nedeniyle çay üreticisi ülkelerde de kabul gördü?ünü belirterek, "Çin`in ardindan Hindistan`da da çay satmaya ba?layaca?iz. Bu iki ülke çayin anavatani olarak kabul edilen iki ülke.
Ancak bizim çayimizin üstün özellikleri var. Çayimizda pestisit yok. Dünyanin en sa?likli çayini üretiyoruz. Bu ülkelerin bilinç seviyelere yüksek tüketicileri, kendi ülkelerindeki gida maddeleri sa?lik açisindan yeterli de?il ise daha sa?likli olan di?er ülkelerin ürünlerine yöneliyorlar.
Böyle dü?ünen gelir düzeyi yüksek ve hizla sayilari artan bir tüketici kitlesi var. Bu nedenle artik çayimizin satilamayaca?i bir ülke yok. Çay üreten ülkelerde de çayimizi satma imkanimiz var. Çünkü bizim çayimiz farkli bir çay. Dünyada üzerine kar dü?en tek çay bizim çayimiz" dedi.
TÜRK ÇAYI N?SAN AYINDA H?ND?STAN`DA
Sütlüo?lu, Nisan ayinda Hindistan`da lansman çali?malarina ba?layacaklarini vurgulayarak, "Hizli bir ?ekilde organik alanlarimizi geni?letiyoruz. Organik üretimde rakibimiz olacak ba?ka bir ülke yok. Çünkü biz tüm çay tarim alanlarimizin organik olma imkani var. Bu nedenle di? pazardaki payimizi artirmanin planlarini yapiyoruz.
En büyük dezavantajimiz bu ülkelerde taninmayi?imiz. Çaykur olarak dünyanin en büyük çay üreten ve satan firmasiyiz. Hep içeriye yönelik çali?ti?imiz i Çin oralarda fazla bilinmiyoruz. Bir ba?ka husus ise bizim çayimizin damak tadinin farkli olmasidir. Di?er ülkeler farkli bir damak tadina sahip.
Seylan çayinin verdi?i damak tadina ali?mi? insanlar. Farkli bir damak tadi olan insanlara çayimizi satmak gibi bir zorlu?umuz var. Deleme kültürümüzde farkli. Biz çift demlik kullanirken o ülkeler tek demlikte çay demliyor. Çayimizin kalitesi ve organik ürünlerimiz ile dezavantajlarimi da avantaja çevirerek di? pazarlarda büyümenin gayretindeyiz. Hindistan i Çin yeni çe?itler yaptik. Nisan alinda yeni bir lansman ile Hindistan pazarinda yerimizi almak istiyoruz. Hindistan 1 Milyar`in üzerinde nüfusu olan bir ülke. Büyük bir pazar. O yüzden Hindistan`i önemsiyoruz" ?eklinde konu?tu.
Birle?mi? Milletler Gida ve Tarim Örgütü`nün verilerine göre Türkiye yillik ortalama 200 bin tonluk kuru çay üretiminde Dünya da 5. sirada yer alirken, 230 bin tonluk tüketimi ile ise dünyada en çok çay tüketen ülkeler arasinda ilk sirada yer aliyor.