-Murat Yazıcı, Erzincan- Trabzon Demiryolu’nun rantabl olmadığını belirterek “ Rize olarak STK’lar ile el ele verip, demiryolu projesini tartışmamız gerek. Samsun Sarp Demiryolu bağlantısı Çin’e kadar uzanmalı. Bölgenin kalkınması için demiryolu mutlaka yapılmalı” dedi.
-Alt yapı için Lojistik üs, Ovit Tüneli, Zigana, Cankurtaran tünellerinin önemli bağlantılar olduğunu belirten Yazıcı, “Demiryolu ile birlikte bölgeye yeni sanayi tesisleri gelecek. Bununla birlikte ÇAYKUR ve özel sektör çaylarının taşınması hem özel sektöre, hem de ÇAYKUR’a mali yönden destek verecektir” dedi.
Mustafa BAYRAK
RİZE: ÖZEL: Rize İnşaat Mühendisleri Odası Başkanı Murat Yazıcı, demiryolu projesinin bölgeye çok şey katacağını belirtti.
Samsun- Sarp Demiryolu’nun mutlaka hayata geçirilmesi gerektiğini belirten Yazıcı, alt yapının hazır olduğunu belirterek “ Yapmamız gereken çok şey var. Öncelikle Rize STK’lar birliğini oluşturmalıyız ve STK’lar ile birlikte demiryolu projesini tartışarak devlete sunmamız gerek. Proje ne getirir, ne götürür önemli. Erzincan’da yapılan toplantıda AK Parti Erzincan milletvekili Erzincan- Trabzon demiryolunun yüz yılın yatırımı olacağını belirtti. Yüz yılın projesi ve takipçisi olduğunu söyledi” dedi.
Sarp- Samsun mutlaka olmalı
Erzincan- Trabzon Demiryolu ısrarına karşı Samsun Sarp Demiryolu’nun daha rantabl olacağını belirten Yazıcı “ Ovit Tüneli, Zigana, Cankurtaran tünelleri hayata geçirildi. İyidere havzasında projesi hazırlanan ve 7 büyük geminin yanaşabileceği liman yapılması ile TIR parkı önemli. Bu kadar TIR parkı yapamayacağımıza göre demiryolu ile gelen yükler buradan gemilerle taşınabilir. Ayrıca Kalkandere’de yapılan organize sanayi sitesi ve yeni düşünülen ek organize sanayi sitesi ile burada üretilen ürünler daha ucuza Kafkas ülkeleri ile tüm dünyaya demiryolu ve gemilerle ulaştırılabilir” dedi.
Gürcistan ile anlaşmak gerek
Samsun- Sarp demiryolu ile Gürcistan ve bağımsız devletler topluluğuna ulaşımın rahat bir şekilde yapılabileceğini belirten Yazıcı “ Gürcistan demiryolu projesi ile alt yapısını hazırlaması gerek. Sarp ve Batum’a kadar geçecek demiryolu buradan diğer bağımsız devletler topluluğu ve Çin e kadar uzanabilir. Çin’den gelecek ürünler, İngiltere’ye deniz yolu ile götürülebilir” dedi.
Yeni üretim alanları doğar
Demiryolu bağlantısı ile birlikte Rize’de yeni üretim alanlarının açılacağını belirten Yazıcı “ Sanayici ulaşım masraflarını düşünerek bölgemizde yeni üretim alanları açmak isteyecektir. Ayrıca ÇAYKUR bu sayede nakliye fiyatlarını düşürmüş olacak ve bölgemizde bulunan 118 özel sektör de aynı imkânlardan yararlanmış olacak. Yine ilimizde düşünülen DİDİ fabrikası ile ülkenin yer tarafına ulaşım kolaylıkla olacaktır” dedi.
Karar verilmeli
Yazıcı planlamanın tarıma dayalı mı, sanayiye dayalımı, lojistik üste dayalı veya turizme dayalı mı? Olması konusunda geniş düşünülmesi gerektiğini vurgulayarak “ Bu konuda Rize’de STK’lar ile bir araya gelmemiz gerek. Önceliğimiz STK’lar birliğini oluşturmak ve Rize’nin menfaatlerini, projelerini masaya yatırmak olmalı. 1-2 STK ile bu konular değerlendirilmemeli. Rize olarak bu konuları gündemden düşürmememiz gerekiyor. RTEÜ’nin bu işin içine mutlaka alınması gerekiyor. Üniversite bizimle birlikte olmalı ve projelendirme çalışmalarına mutlaka katılmalı” dedi.