Rize ilinin efsane Belediye Başkanı Ekrem Orhon’un 10 Temmuz 1951 tarihinde Rize Gazetesi’nde “Rizelilere ve bilhassa İkizderelilere 1 Numaralı Açık Mektup” başlıklı bir yazısı yer alıyordu.
Rize için büyük önem arz eden Baba Reis’in mektubunu okuyunca insanın “bu ülkede hiçbir başarı cezasız kalmaz” diyesi geliyor.
* Makamları sandalye kapalılara bıraktım ve istifa ettim
* Yalnız beni her şeyden atarlar amma; Rizeli olmaktan ve bu yolda gayretli olmaktan atamazlar*
* Tabuta kadar ben sizin emrinizdeyim.
MEKTUP AYNEN ŞÖYLE:
Rize-İspir Erzurum yola üzerine yazdığım tez nazarî idi. Nazariyemi tatbik ederken gereken lüzum üzerine bu işten Ankara Bölgesi emrine sıra mühendisliğine alındım? Sendenim. Seninle beraberim ve Senin içinim.
İşte bu gaye uğruna sandalyeleri sandalye kafalılara ve beni parti gayesi ile Rize'den ve senden ayıranlara BAĞIŞLADIM; yani istifa ettim. Bu memlekette ölüm hak ve ne tabiidir? İSTİFA ise HAYRET edilecek şeydir.
Bu mektubu sana yazmağa beni mecbur eden sebep Rize Gazetesi’nin 9 Temmuz 1951 tarih ve 215 sayılı nüshasında (Rize’de Yol Faaliyeti) başlıklı yazısıdır.
Eğer yolumuz bu yıl (1951) içinde ancak 75. kilometreye giderse 1954 seçimine kadar iktidarın sana yol yapacağına İNANMA. İktidarda olan evlâtların bu yol için mademki AÇIK BONO aldılar; yani (yolun tahsisatı mevzuu bahis değildir. Bu yıl ne kadar çalışılırsa o kadar para verilecektir.) Yola konacak posta şu şekilde olmalıdır.
Birinci Posta: İkizdere - Dağbaşı
İkinci Posta: Dağbaşı - İkizdere
Üçüncü Posta: Dağbaşı - İspir
Dördüncü Posta: İspir - Dağbaşı
Erzurum’dan İspir'e 7 Haziranda işe başlayan tam makineli posta Ağaver'den 20 kilometre tam yol ve diğer kıtımda basit bir kamyon geçidi açabilir. Çünkü arazi tamamca topraktır. Rize-İspir arasında bu arızalı kıtımda konan postalardan İkizdere - Dağbaşı çok kuvvetli olmalı ve yol bu yıl yüzüncü kilometredeki Ovit yaylalarına varmalıdır.
Yol şu şekilde programlanmalıdır:
1- 1951-52 Rize-İspir-Erzurum geçit temini.
2- 1952-53 Yolun tevsii ve köprülerin yapılması.
3-1953-54 Yolun tevsii ve Çoruh üzerinde büyük köprünün yapılması.
Bu plan tatbik edilemez ise yolun yoktur.
Yalnız beni her şeyden atarlar amma; Rizeli olmaktan ve bu yolda gayretli olmaktan atamazlar. Bu yolu ister bu şekilde yapsınlar, isterlerse yapmasınlar. Tabuta kadar ben sizin emrinizdeyim. Bu yolun yapılması eninde sonunda elime geçecektir.
Yaşayalım göreceğiz.
Not: Ekrem Orhon ömrünü Rize –İspir Erzurum Yolu’na vakfetmişti. 1936 yılında Illinois Üniversitesi master tezi Ovit tüneli idi. Hayatının her aşamasında bu uğurda çalıştı, durdu. Ekrem Orhon bu yolda inceleme yaparken ani bir rahatsızlık geçirmiş, son nefesini 8 Ağustos 1983 tarihinde sabah saat 05.30’da 74 vefat etti. BU DEĞERLİ İNSANIN İSMİNİ OVİT TÜNELİ’NE VEREREK YAŞATALIM. Bu vefayı gösterelim.
Fatih Sultan KAR / İST.
Şehrin ufkunu açma uğruna verdiğin emekler ve hizmetler için sana minnettarız. Ruhun şad olsun büyük insan…