Samsun’da meydana gelen sel felaketinin benzerini 2 yil önce ya?ayan Gündo?du Belediye Ba?kani Süleyman Yildiz, “Suyla ?aka olmaz” dedi ve Gündo?du halkina ?u güvenceyi verdi: “2010’daki afete neden olan ya?murun daha fazlasi ya?sa dahi Gündo?du’da bir daha öyle bir felaketi ya?amamak için gereken bütün tedbirleri aldik.”
Samsun’daki afetin ardindan Canik Belediye Ba?kani Osman Genç’i arayan Gündo?du Belediye Ba?kani Süleyman Yildiz, herhangi bir araç gereç, makine, alet edevat ihtiyaci olup olmadi?ini sordu ve ekledi: “Damdan dü?enin halinden damdan dü?mü? olan anlar.”
Samsun’un Canik ?lçe Belediye Ba?kani Osman Genç ile çok iyi arkada? olduklarini belirten Gündo?du Belediye Ba?kani Süleyman Yildiz, Samsun’daki afetin ve Karadeniz Bölgesi’nde son yillarda fazlaca görülen afetlerin ba?lica nedeninin dere yataklarindaki yapila?malar oldu?unu dile getirdi.
“Suyla Şaka Olmaz” diyen Ba?kan Yildiz, konut yapilirken çekme mesafelerinin çok önemli oldu?unu ifade etti. DS?’den aldiklari görü?e göre Gündo?du’daki TOK? konutlarinin çekme mesafesini belirlediklerini kaydeden Yildiz, genelde belediyeler hizmet yaparken az maliyetli olsun diye ince boru kullaniyor. Karadeniz Bölgesi ya?murun bol oldu?u bölgedir. Dere islahlari ile ya?mur suyu kanallari bizim için çok önemli. Ayrica vatanda?larin uygun olup olmadi?inin DS?’ce onaylanmayan köprü yapimlarina müsaade edilmemelidir” diye konu?tu.
O günü hatirlamak istemiyoruz
2010 yili A?ustos ayinda Gündo?du ve yakin bölgedeki köylerde büyük bir sel felaketi ya?andi?ini hatirlatan Yildiz, “O günü hatirlamak istemiyoruz. ?n?allah bu ve buna benzer afetler, bölgemizde, Türkiye’de ve dünyada bir daha ya?anmaz. Ben Samsun’daki afette hayatini kaybedenlere Allah’tan rahmet, geride kalanlara sabir ve ba?sa?li?i diliyorum” dedi.
Bundan 2 yil önce Gündo?du’da ya?anan afette 14 vatanda?in hayatini kaybetti?ini hatirlatan Yildiz, “Bizi çok üzen bu olaydan sonra tüm aramalara ra?men Havva teyzemizi bulamadik. O afette 14 vatanda?imizi kaybettik, 100’ün üzerinde bina hasar gördü. Büyük ölçüde arazi kayiplari oldu. Karayollari tahrip oldu. O günden bu yana Karayollari nezdinde, DS? nezdinde yapilan çali?malarla yaralar sarildi” diye konu?tu.
Gündo?du cazibe merkezi oldu
Afetten sonra yapilan çali?malarla Gündo?du’nun in?aat sektörünün cazibe merkezi haline geldi?ini kaydeden Yildiz, “2009 seçimlerine girerken Gündo?du’da 2 bin 450 konut vardi. Biz göreve geldikten sonraki 3,5 yillik zaman zarfinda yapilan ve yapilmakta olan 858 konut var. Ben burada ?unu görüyorum: Gündo?du Rize vilayetinde tam orta bir yerde ve co?rafi olarak konumu en güzel olan bir beldemiz. Burayi en güzel hale getirmek de bizim görevimizdir” dedi.
178 konut hak sahiplerine teslim edildi
Gündo?du afetinde zarar gören, evleri yikilan vatanda?larin ma?duriyetlerini giderme adina 15 dönümlük bir yer için vatanda?in rizasi ile kamula?tirma yapmadan alip TOK?’ye devrettiklerini söyleyen Gündo?du Belediye Ba?kani Süleyman Yildiz ?öyle konu?tu:
“TOK? 2 milyon 428 milyar bedeli arsa sahiplerine ödedi. Ba?bakanimiz, ?imdi bakan olan o zamanki TOK? Ba?kani Erdo?an Bayraktar Bey ile bana ‘8 ayda bu konutlari yapin ve sakin ola yüksek kat yapmayin’ talimatini verdi. Biz 25 gün gibi bir zamanda 15 dönümlük araziyi alip, TOK?’ye tahsis ettik. TOK? de 178 konut in?aatini 7 ay 20 gibi bir zamanda tamamladi. Bu konutlari hak sahiplerine teslim ettik. Ayrica, arazisinde kayma oldu?u için çayliklari zarar görenlere beher dönüm için 3 bin 500 lira olmak üzere toplamda yakla?ik 1.300 dönümlük bozulan çayliklar için Gündo?du halkina 4,5 milyon lira ödeme yapildi.”
Dere islahlari
Ö?retmen Evi’nden Bozkale’ye kadar Gündo?du’nun 5 kilometrelik sahil ?eridi bulundu?unu ve
Dere yakinlarindaki yamaçlardan a?açlarin derelere indi?ini ve bunlarin baraj gibi suyu tuttu?unu ifade eden Yildiz, bu a?açlarin dereyi tikayip baraj vazifesi görmesi, su biriktikçe a?açlarin neden oldu?u bu barajin yikilmasi sonucu büyük su kütlelerinin yikimlara neden oldu?unu söyledi. Yildiz ?öyle devam etti: “Bizden önce vatanda?lar kendi istedikleri ?ekilde köprüler yapiyordu ve buna herhangi bir müdahale olmuyordu. Bunlarin uygun olup olmadi?ina biz göreve geldikten sonra bakmaya ba?ladik ve uygun olmayan köprülere izin vermeyece?imizi bildirdik. Artik köprüler ancak DS?’nin izin verdi?i yer ve biçimlerde yapiliyor. Derenin debisine göre uygun oldu?u DS?’ce onaylanan köprüler yapiyoruz.”
Suyu rahat birakmak lazim
Suyun mecrasi ile oynamanin sakincalarina defalarca vurgu yapan Yildiz, “Eskiden büyüklerimiz eline küre?i alip, suyun kendi yolundaki rahat aki?ini sa?lamak için arklar açarlardi. Vatanda? artik bunu yapmiyor. Ço?u çayliklar yarilikçilara verilmi?. Yarilikçilar araziye mal sahibi gibi bakmiyor; çayi topluyor sadece, dikenine, yoluna bakmiyor. Gündo?du’da 30-35 kilometrelik yol a?i var. Biz göreve geldi?imizden beri, ana yollarda yol kenarlarinda ya?mur suyu akari olu?turduk ve bunlari betonluyoruz. Ya?mur ya?di?i zaman suyun aki?ini sa?lamak adina ya?mur suyu kanallari yapiyoruz. E?imli arazilerde çaylik yapilmasi da uygun de?il; buralarin a?açlandirilmasi daha do?ru. Biz bu gibi e?imli arazilerde topra?i tutacak özellikteki fidanlari dikerek a?açlandirma yapiyoruz” dedi.