Mustafa BAYRAK
RİZE: 10 Mayıs tarihinde açılan yaş çay kampanyası ile birlikte Çaykur çay alımlarına 46 fabrika bölgesinde başlayarak üreticilerin tek uğrak kapısı oldu.
Özel sektörün Kuru çayın zamlanmaması üzerine zorunlu olarak fiyat düşürmesinin ardından Çaykur sektörde yalnız kaldı.
Son iki yıldır kuru çaya zam yapılmaması ile birlikte özel sektör taban fiyatın 1 TL altında fiyat vermesinin ardından bazı özel firmalar ise yarısı devlet fiyatı yarısı gelecek yıl olmak üzere fiyatlar belirlemeye başladılar.
Çaykur yalnız kaldı
Özel sektörün yüzde 70 inin çay piyasasına girmemesinin ardından ÇAYKUR alımlarda yalnız kaldı, çay üreticileri düşük fiyat veren ve gelecek yıla kadar ürün bedellerini sarkıtan özel sektöre karşılık ÇAYKUR u tercih etmeye başladılar. 46 Çay fabrikasında alımları sürdüren ÇAYKUR günlük 9 bin ton dolayında yaş çay işlemesine rağmen üreticiyi memnun edemedi.
Rekora gitti
Çaykur son 20 yılın en fazla çayını alarak 240 bin ton seviyesine ulaşırken bazı çay bölgelerinde üreticinin yoğun talebi karşısında ÇAYKUR yalnız bırakıldı.
Geçtiğimiz yıllarda 25 ile 30 gün süren kampanya dönemi bu yıl ilk kez uzun tutuldu, özel sektörün piyasadan çekilmesinin ardından üreticinin tek kapısı olan ÇAYKUR yalnız kalırken 10 Mayıs ta başlayan Yaş çay kampanyası geçmişi aratmayarak 40 güne dayandı.
Çaykur Zarar ediyor
Kuru çayın zamlanmaması ile birlikte tek başına kalan ÇAYKUR maliyetine denk gelecek fiyatta yaş çay alımlarını sürdürüyor. 2.90 KRŞ tan yaş çay alımını yapan ÇAYKUR ortalama 19 TL ye bir kilo kuru çayı mal ederken kurumun piyasaya bu fiyatlar doğrultusunda kuru çay verdiği bilinmekte.
23 Haziran bekleniyor
İstanbul da yapılacak olan Belediye Başkanlığı seçimlerine odaklanan hükümet seçimlerin ardından kuru çaya zam yapması beklenmekte. Özel sektör ve ÇAYKUR seçimlerin ardından yapılacak olan zamlar ile birlikte rahat bir nefes alabilecek.