• 26 Kasım 2024 Salı
  • Rize AÇIK
  • 00:00
    26 Kasım 2024 İmsak: Güneş: Öğle: İkindi: Akşam: Yatsı:

Yusufeli Baraji tehlikede

Yusufeli Derne?i &`;maliyet ve kar - zarar kar?ila?tirilmasi yapilmadan 50 yil öncesine dayanan mühendislik anlayi?i ile ve ça?a uymayan bu projenin hangi amaçlarla hayata geçirilmeye çali?ildi?ini anlamakta zorlanmaktayiz”.

Yusufeli Baraji tehlikede

Tolga Gül

                                                                                                         

ARTV?N-Yusufeli Baraji ve HES Projesinin iptali ve projenin yapimindan vazgeçilmesi maksadiyla Yusufeli ?lçesini Güzelle?tirme Ya?atma Kültür Varliklarini Koruma Derne?i Adina

Ba?kan Recep Akyürek bir dilekçe yazdi. Yusufeli Baraji ve HES projesinin yapimi ve ihalesinden vazgeçilmesi talep edildi?i Orman ve Su ??leri Bakanli?i ile Devlet Su ??leri Genel Müdürlü?ü’ne yazilan dilekçede; “ Medyadan edindi?imiz bilgilere göre Yusufeli Baraji HES projesinin belirli istekliler arasinda yapilacak ihale ile yapimi için ihale açildi?ini ve ihale sürecinin devam etti?ini ö?renmi? bulunmaktayiz.

            Öncelikli olarak projenin sahibi DS? Genel Müdürlü?ünün bu projeyi yapma hak ve yetkisi bulunmamaktadir. Şöyle ki DS? genel Müdürlü?ünün kurulu? kanunu olan 6200 sayili kanunun 2.  maddesinde DS? Genel Müdürlü?ünün görev ve selahiyetleri açiklanmi? bunlardan konumuzu ilgilendiren fikralar ?unlardir. 

              II - Vazife ve salahiyetler

Madde 2 - Devlet Su ??leri Umum Müdürlü?ünün vazife ve salahiyetleri ?unlardir:

a) Ta?kin sular ve sellere kar?i koruyucu tesisler meydana getirmek;

b) Sulama tesislerini kurmak, sulama sahalarinda mevcut parsellerin tamamini veya aksamini gösterir harita ve planlari yapmak veya yaptirmak ve icabi halinde kadastrosunu yaptirmak;

c) Batakliklari kurutmak;

d) a, b, c fikralarindaki faaliyetlerle ilgili olmak ?artiyla sudan ve zaruret halinde yardimci di?er kaynaklardan enerji istihsal etmek;

            Bu  yetki  ve  salahiyetler  dikkate  alindi?inda  DS?  Genel Müdürlü?ünün görev  ve yetkileri  arasinda  sadece enerji üretmek  amaçli  projeler  yapma  hak  ve yetkisi  yoktur. Yukaridaki  maddenin  ( d) bendinde  açikça  belirtildi?i  üzere  a,b,c fikralarinda  belirtilen  faaliyetlerle  ilgili  olmak  ŞARTI ?LE  sudan enerji  üretebilir. Yani ta?kin sulara ve  sellere kar?i koruma tesisleri ile  birlikte  veya Sulama tesisleri  kurarken veya batakliklari  kuruturken  yapti?i  faaliyetlerle  ili?kili  olmak üzere ve ?arti  ile  sudan enerji  üretmek  için tesis  yapabilir. Peki Yusufeli Baraji ve HES  projesinde  bu  tesislerden  hangisi  var sorusunu sordu?umuzda  hiçbirisinin olmadi?i  ve  bu  projenin sadece  elektrik  üretmek amaçli  yapildi?i defalarca  belirtilmi?  oldu?undan Sayin DS? Genel  Müdürlü?ü  yetkisi  olmayan  ve  görevi  olmayan bir  alanda  faaliyet  yaparak  kanun  anlaminda görevi  kötüye  kullanma  suçu  i?lemenin yaninda bu  ihaleyi  yapmasi  nedeniyle  yetki  tecavüzünde  bulunmakta  olup bu  nedenle  bu  ihale  i?lemi  ?ekil  bakimindan sakattir.

            Yine Anayasamiz kaynaklarin halka ait  oldu?unu  açikça  yazmi?tir. Bu kapsamda Medeni  kanunumuzda  kaynak  statüsünde  bulunan  sularin  halkin ortak  kullanimina  ait oldu?unu  ve  sadece  kadim kullanim hakkinin  korundu?unu belirtmi?tir. Anayasa  ve  Medeni  Kanun  düzenlemeleri  dikkate alindi?inda  bu sularin kadim kullanim  haklarini da  yok sayarak devletin yetkisiz  bir  kurumu tarafindan kullanilmasi  ve  üzerinde  tasarrufta  bulunmasi Anayasa  ve  Medeni  Kanunumuza  aykirilik  te?kil eder.

            Yine  Anayasamizin 90.  maddesi  kapsaminda anayasaya aykirili?i iddia  edilemeyen ve  iç hukuk  düzenlemesine dönü?mü? bir  uluslararasi  sözle?me  niteli?indeki  Avrupa  ?nsan Haklari Sözle?mesinin mülkiyet  ve  çevre  hakkinin  açik  ihlali  niteli?indeki  bu  projeden  vazgeçilmesini  talep etmek  gerekmi?tir.   

 

            Di?er bir önemli  husus  ise  projenin kamu yarari  karari  alinirken  projenin maliyetleri  arasinda   yer  alan kamula?tirma  bedeli  ile  yeniden yerle?im bedellerinin  hangi  kriterlere  göre  hesaplandi?i  belli  de?ildir. Yine  önceki  yazi?malardan  edindi?imiz  bilgilere  göre  proje  alani  için  toplam kamula?tirma  maliyetinin 100-120  milyon  dolar  olarak  öngörüldü?ünü  anlamaktayiz. Bu tutar reel  rakamlarla  200  milyon  lira  tutarinda bir  rakamdir. A?a?ida  bölgedeki  kamula?tirilacak  ta?inmazlarin  yakla?ik alani  ve  reel  maliyetlerine  göre  açiklamalarda  bulunaca?iz. Proje ile  Yusufeli  ilçe  merkezi ve  mücavir  sahasinin tamami  ile 7  köyün tamami  ve  9  köyün ise  bir kisim arazi  ve  konutlari su altinda  kalmaktadir. Bu  alan 700-800 Hektarlik  çok  büyük  bir  alandir. Kamula?tirma sahasinda kalan ve arsa  olarak de?erlendirilip ( Belediye  mücavir  sahasi ) bedeli ödenecek  alan  büyüklü?ü 320 Hektar imarli alan ve yakla?ik 100-120 Hektarlik alan ise mücavir sahada  imar plani di?indaki alandir. ?lçede en dü?ük asgari  beyan de?eri  metrekareye 60.00- TL  olup  en yüksek Asgari  Beyan de?eri  metrekareye  260.00-TL  civarindadir. Yine kamula?tirma  arsa bedelinin belirlenmesinde  emsal olarak  alinacak  de?erler  arasinda yer  alan  icra  sati?i  ve  ihaleli  sati?lardan  bahsetmek gerekirse  ilçe  merkezi Ersis  caddesinde    yer  alan ve  asgari  beyan de?eri  metrekareye 180 TL  olan  bir  yerdeki  icra  sati?i  sonucu  olu?an  arsa  metrekare de?eri metrekareye 4.812.00-TL  olarak  hesaplanmi?tir. Yine ?lçe merkezi Evren Mahallesinde asgari  beyan de?eri  125.00-TL  olan  bir  mevkideki Belediye  Ba?kanli?i  tarafindan  yapilan ihale  ile  gerçekle?tirilen  hisse  sati?i  sonucu  olu?an rakam metrekareye 592.00- TL’ dir. Yine ilçe  merkezinde  ?nönü  caddesi  üzerinde  Belediye Ba?kanli?i  tarafindan  satilan  ve  2013  yilinda teslim edilecek  i?yerlerinin  2011  yili  itibariyle sati? de?eri  üzerinden arsa  bedeli metrekare  fiyati 2.500.00-TL  civarindadir. Bu rakamlardan ilçede  ortalama  sati?  bedelinin  metrekare fiyati olarak 600.00-TL ile  4.800.00-TL   arasinda de?i?ti?i  ve  ortalama  olarak metrekare  fiyatinin  2.000.00-TL  civarinda  olaca?i  bu durumda  ise  kamula?tirilacak arsa  alani ( 320 Hektar ) 3.200.000 X 2.000.00= 6.400.000.000.00- TL  gibi  bir  rakam  bulunacaktir. Bu tutara 5.000 konutun de?eri eklendi?inde konutlarin eskimesi ve  100 metrekarenin altinda  olanlari da dikkate alinarak konut ba?ina 60.000.00-TL de?erlendirildi?inde  5.000X 60.000.00=300.000.000.00-TL gibi  bir  rakamin ortaya  çikaca?i  bu  tutara   i?yeri  ile  ahir ve  mü?temilat de?erleri  eklendi?i  takdirde bu  tutarin 100.000.000.00- TL  daha  artirilmasi  gerekmekte  olup yine  16  köyün arazilerinin  istimlak  bedeli  olarak da yakla?ik ( 450 Hektar) 300.000.000.00-TL gibi bir rakam eklendi?inde  yakla?ik olarak   6.400.000.000.00+300.000.000.00+100.000.000.00+ 300.000.000.00=7.100.000.000.00-TL ( Yedi Milyar 100 Milyon TL yani 4 Milyar  Dolar) bir  istimlak  bedeli  ortaya  çikacak  iken bu  tutarin  200.000.000.00-TL  gibi  bir  RAKAMLA  YOLA  ÇIKILARAK  PROJEDE  KAMU  YARARI  OLDUĞUNUN BEL?RT?LMES?  AÇIK  B?R  HATADIR. Yine belirtilen bu  tutara  yeniden  yerle?im maliyetleri, yol  maliyetleri, gövde  maliyetleri  eklendi?inde  ne  kadar  vahim  bir  hatanin içine  dü?üldü?ü  daha  açik  anla?ilacaktir. Şöyle ki önceki yazi?malarimizdan Yapilacak Yusufeli Barajinin 50  yillik  aktif  ömrünün  bulundu?u ve tam kapasite  çali?masi  halinde  yillik 108.000.000.00- ABD Dolari  geliri  ile  alt  barajlarin  güvenli elektrik  üretimine  yillik  10.000.000.00- ABD Dolari  katki sa?layaca?i  belirtilmi?tir. Bu  kapsamda  118.000.000.00X 50= 5.900.000.000.00- ABD  dolari  gelirin  barajin tüm  ömrü  boyunca  elde  edilece?i  ve  bu rakamin en yüksek  elde  edilebilecek  rakam oldu?u bu  rakamin Türk  Lirasina  çevrilmesi  halinde 10 milyar  Türk  lirasi  civarinda bir  gelir  elde  edilece?i  ortaya  çikmaktadir. Yukaridaki  kamula?tirma  bedeli  tutarina  850.000.000.00- ABD dolari gövde in?aat  bedeli + 200.000.000.00- ABD dolari  yeniden yerle?im  bedeli + 106 kilometre servis  , varyant ve rekalosyon yollari bedeli + kaybedilecek tarim, hayvancilik, turizm, ticari gelirler + su  altina  birakilacak maden yataklari + 16.000 insanin  ya?ayaca?i travma + dünya  de?eri  haline  gelen do?al yapi  ve  kanyonlar +Türkiye’nin ve  dünyanin sayili rafting ve  Kano  parkurlarindan olan Barhal ve Çoruh  parkurunun kaybedilmesi+ Yaban hayati  ile  tarihi  ve  kültürel  yapilar + Kaybedilecek  Yusufeli  Kültürü = ?   sonuç dikkate alindi?inda  sadece  elektrik  üretmek  ve  kazanç elde  etmek amaciyla yapildi?i  iddia  edilen  ve  sulama  veya  ba?ka  bir  amaçla  kullanilamayaca?i  belli  olan bu  projenin bu  ?artlarda  yapilmasinin  kamu  yararina  hizmet  etmedi?i  açik  olup  bu  ba?vurumuz  üzerine  bu  hatadan  dönülece?ine  inancimiz  ise  tamdir.         

 

       Söz konusu  proje ile  ilgili olarak yukaridaki açiklamalara ek olarak a?a?ida belirtilen hususlar dikkate  alindi?inda bu  projede  kamu  yarari  olmadi?i, yapilan i?lemin  usul  ve  ?ekil  bakimindan hatali oldu?u, ÇED raporu  olmadan  projeye  ba?landi?i  bu nedenle  ÇED raporu  olmadan  ba?lanan  projenin usul  ve  yasaya  aykiri olmasi nedeniyle itirazlarimizi  sunuyor  ve  projenin  ihalesinden vazgeçilmesi  ve  iptalini  talep ediyoruz.

        Genel Müdürlü?ünüz makamina 2001 yilindan bu yana geçen 11 yillik sürede birçok  kez ba?vuru  yapilip  kurumunuzun dikkatinin çekilmesine çali?ilmasina  ra?men ve bu  hususta  Dani?tay  10. Dairesinde  açilan 2002   tarihli davada  Yüksek Dani?tay 10. dairesinin 2002/ 1409 Es. ve 2005/3903 Karar sayili  kararinda  belirtilen  gerekçeler  dikkate alindi?inda  israrla  bu  projenin  hayata  geçirilmeye  çali?ilmasi   hem  ülke  menfaatlerine  aykiri olup, hem de bölge  halkinin  menfaat  ve  haklarini  açikça  ihlal  etmektedir.   ?lçede  kurulu bulunan en geni? katilimli sivil toplum örgütü olan Yusufeli ?lçesi Güzelle?tirme Ya?atma ve Kültür Varliklarini Koruma Derne?i ( ki ilçede  kurulu  tüm siyasi  parti  ba?kan ve  yöneticileri  ile  ilçedeki  tüm sivil  toplum örgütlerinin katilimi ile  kurulmu? ve yönetilen bir  dernektir ) adina yapilan bu  ba?vuru Yusufeli halkin tamamini toplumsal deste?ini arkasina almaktadir. 

             Yapilmak istenen proje ile ilgili önceki a?amalarda  edindi?imiz  bilgilerden iki barajli  bu  projeye alternatif üç barajli  proje ile  arasinda kar?ila?tirma yapilirken sadece su depolama ve gövde maliyeti hesabi ile hesaplama yapilip iki barajli formulasyon ihaleye konmak istenmektedir. Ancak Yusufeli baraji’nin yüksekli?inin dü?ük oldu?u üç barajla alternatifin yapilmasi mümkündür.

            Ayrica Genel Müdürlü?ünüzün iki  barajli  formulasyon ile üç  barajli  formulasyon arasinda  yapti?i  kar?ila?tirma gerçe?i yansitmamaktadir. Şöyle ki iki baraj formulasyonu arasindaki su depolama kapasitesi bakimindan iki alternatif proje kar?ila?tirildi?inda iki barajli formulasyon da iki barajin toplam gövde yüksekli?i 308 metre iken üçlü formulasyon da toplam gövde yüksekli?i 318 metredir. Yine iki barajli projede baraj yüzey alani toplami 34 kilometrekare iken üç barajlik projede toplam yüzey alani 28,3 kilometre karedir. Bu bilgiler DS? Genel Müdürlü?ü ile yapilan yazi?malarda tarafimiza belirtilen resmi rakamlardir. Bu kapsamda iki proje arasinda depolama miktari bakimindan çok az bir farkin olaca?i açiktir. Yine üretilecek enerji miktari açisindan iddianin aksine Üçlü formulasyon daha fazla enerji üretmektedir.

                          

         Yine  2012  yilinda  tüm geli?mi?  ülkelerin çevreye  etkilerini  dikkate alarak  büyük  göletli barajlardan vazgeçtikleri  ve  hatta  bazi  ülkelerin  aktif  ömrünü  tamamlamami?  barajlari  dahi  kullanmayarak  sökmeye  ba?ladi?i  dü?ünüldü?ünde  özellikle  nükleer  santral, yamaç tipi HES’ ler, güne?  ve  rüzgar  enerjisi gibi  alternatif  enerji  kaynaklari  ile  maliyet  ve  kar - zarar  kar?ila?tirilmasi  yapilmadan  50  yil  öncesine  dayanan  mühendislik  anlayi?i  ile  ve ça?a  uymayan bu  projenin  hangi  amaçlarla  hayata  geçirilmeye çali?ildi?ini  anlamakta  zorlanmaktayiz.

        Yine bu projenin ÇED ( Çevresel Etki De?erlendirme) raporu yoktur. E?er ÇED raporu hazirlami? olsaydi yukarida belirtilen maliyet hesaplamalari ile a?a?iya dökümünü yapti?imiz hesap ve de?erlendirmeler nedeni ile ÇED  raporunun olumsuz düzenlenece?ine inanmaktayiz. ÇED raporu  olmadan  bu  proje  yapildi?i  takdirde a?a?ida açiklanacak  olan hususlar  görmezden gelinerek  ba?lanacak  bu  projede ileriki  yillarda  ortaya  çikacak  maliyetin hem  hukuksal  hem de  vicdani  sorumlu?u altinda  kalinaca?inin bilinmesi gerekti?ini  belirterek  a?a?ida  olu?acak  maliyet ve  sakincalarin sadece  bir  kismini  maddeler  halinde  sayaca?iz. 

 

1-        4 adet Lise 8 adet ?lk Ö?retim Okulu 1 Hastane 5 Sa?lik Oca?i 18 Cami, Spor Salonu, Güre? E?itim Merkezi, 4 Ö?renci Yurdu, 2 Jandarma Karakolu, 1 Polis Karakolu, Orman ??letme Binalari ve lojmanlari Hükümet Kona?i Belediye Kona?i ve ?? Yerleri 3 Banka Binasi vs gibi de?i?ik kamu binalari ve lojmanlarinin sular altinda kalaca?i dikkate alindi?inda heba olan bu kamu binalarinin yeniden yapilmasinin devlete yükleyece?i maliyetin de?erlendirilmesini,

2-        Devletin yapilacak kamula?tirma sonucu ödeyece?i 5.000 i a?an miktardaki konut ve i? yerleri binalari ve arsalarini sulu ve kuru tarim arazilerine ödeyece?i istimlâk bedeli tutarini de?erlendirilmesini,

3-        Baraj gölü tüm yol a?larini su altinda birakti?indan baraj etrafindan yapilmasi planlanan yol a?inin geçece?i yerlerin sarp kayalik ve da?lik olu?u yol maliyetini devletin birim fiyatlarinin çok üzerinde olaca?i ( Karayollari Genel Müdürünün 04.04.2000 tarihinde yapilan Yusufeli Baraji Koordinasyon kurulu toplantisinda beyan etti?i ve toplanti tutana?inda ter aldi?i üzere yol maliyeti için tahmin etti?i rakam 1,5 milyar dolardir ) dikkate alinarak yapilacak yolun maliyetinin de?erlendirilmesini,

4-        ?lçe merkezinin tamamen sular altinda kalmasi sebebiyle kurulacak yeni yerle?im yerinde devletimizin alt yapi, üst yapi ve yeniden yapaca?i kamu binalarinin maliyetinin de?erlendirilmesi

5-        Bölgedeki tarima elveri?li yerlerin ( Zeytin üretiminin % 86’ si, Çeltik tariminin

% 75 ‘ i, Seralarin %95’ i, Meyve a?açlarinin % 69’ u) kisminin sular altinda kalmasi ( Yusufeli ?lçe Tarim Müdürlü?ünün resmi ara?tirmasidir.) ve bu bölgede yilda üç ürünün alindi?i dü?ünüldü?ünde Devlete yüklenecek arazi istimlâk bedeli tutari maliyetinin de?erlendirilmesi,

 

       Yine yukarda belirtti?imiz verimli ve sulanabilir arazilerin % 85’ i sular altinda                                    

Kaldi?i dü?ünüldü?ünde, bu bölgede geçimini tarimdan sa?layan nüfusun bölgede

?stihdaminin mümkün olamayaca?indan barajin faaliyete geçmesi ile birlikte bölgeden

 En az 15.000 insanin göç edece?inin de?erlendirilmesi,

6-Yusufeli Tarim ?lçe Müdürlü?ünün 21.03.2000 tarihli Yusufeli ?lçesi Tarimsal Fizibilite Raporunun sonuç bölümünde baraj yapimi ile birlikte Yusufeli ilçesinin tarim yapilabilir arazilerinin tamamina yakini su altinda kalaca?indan bölgede tarimsal arazi kalmayaca?i ve bu ürünlerin yerine ikame edilecek yeni ürünlerin geli?tirilmesinin ve geriye kalan arazilerde tarimsal faaliyetin sürdürülmesinin mümkün görülmedi?i kanaati ile bir rapor düzenlenmi?tir. Bu rapor resmi ve bölgedeki en kapsamli çali?madir. Bu barajla birlikte organik ve do?al tarimin yapildi?i, Do?u ve Kuzey do?u Anadolu bölgesinin meyve ve sebze ambari olarak anilan bu bölgede tamamen tarimsal üretimini kaybedecektir. Bu kayip sadece Yusufeli ilçesinin sosyo-ekonomik dengesini bozmakla kalmayip bu bölgenin meyve ve sebze üretiminden faydalanan Erzurum, Kars, Rize, Ardahan illeri ve ilçelerinin de ekonomik dengesinin bozulaca?inin de?erlendirilmesi,

7-Bölgemizde yerle?im yerlerinin tamamina yakininin vadi yata?inda kuruldu?u ve vadi yata?i di?inda bölgelerin a?iri da?lik ve meyilli bir yapiya sahip olmasi sebebiyle yeni bir ilçe merkezinin kurulabilece?i geni?lik ve düzlükte bir arazi parçasinin olmadi?i dikkate alindi?inda tüm ilçeyi kucaklayacak bir ilçe merkezi kurulma imkâninin olmadi?inin de?erlendirilmesi

8-Bölgemizin eski bir yerle?im yeri olmasi sebebiyle baraj gölü içerisinde kalacak tarihi eserler ( Kale, Kilise, Kümbet, Cami ) ve 4 Dünya rafting ?ampiyonasinin düzenledi?i rafting ve kano parkurunun geli?mekte olan kano, rafting, trekking ve yayla turizminin yok edildi?inin de?erlendirilmesi,

9-Orman Bakanli?i Milli Parklar ve Av-Yaban Hayati Genel Müdürlü?ü Av ve Yaban hayati Dairesi Ba?kanli?inin 24.05.2000 tarihli ve 808 sayili yazisinda yer aldi?i üzere ÇED raporunu hazirladi?i bildirilen ENCON adli ?irkete proje ile ilgili verilen cevapta ba?vurunun genel müdürlükçe incelendi?i ve projenin Çoruh Vadisi Yaban Hayati Koruma Sahasinin 459 Ha’lik bölümü sular altinda birakaca?i ayrica biyolojik çe?itlilik açisindan öneme haiz Çoruh vadisi ile zengin su ürünleri potansiyeline sahip Çoruh nehrinin projenin uygulanmasi halinde ciddi bir ?ekilde zarar görece?i firmaya bildirilmi?tir, denmektedir. Bu cevabi yazi bizim anlatmaya çali?ti?imiz hususlarin devletin sorumlu kurulu?larinca da bilindi?inin ve projeye kar?i çikildi?inin delilidir. Yine binlerce çiçek, kelebek, böce?in yumurtlama yeri olan bu bölge ayni zamanda Tarim Bakanli?inca Türkiye de Kafkas ari yeti?tirilmek üzere koruma altina alinmi? üç bölgeden bir tanesidir. Yine yöreye has ve Türkiye’nin hiçbir bölgesinde olmayan birçok bitki türünün yer aldi?i ve yine Da? keçisi, Geyik, Va?yak, Boz Ayi, Kizil Ayi gibi ülkemizin hiçbir yöresinde yer almayan sadece bu yöreye has yaban hayvanlarinin ya?am ve üreme alanlarinin bozulmasi sebebi ile bu yaban hayvanlari ve nadide çiçek ve bitkilerin barajla birlikte yok olaca?inin de?erlendirilmesi

10-Barajin mevcut proje dahilinde yapilmasi halinde yukarda belirtti?imiz nedenler sebebiyle bölge nüfusu göç edip da?ilaca?indan hirsizlik olmayan hiçbir dönemde terör olmayan hapishanesi bo? olan esnafin mallarini kapida birakip gece evine gitti?i sabahta birakti?i ?ekliyle buldu?u dürüst Milletine Devletine gönülden ba?li insanlarin olu?turdu?u bu ya?ayan kültürün ( Birçok ünlü yerli ve yabanci sosyologun ara?tirma yapmak üzere geldi?i bu nadide Yusufeli kültürünün ) yok olaca?inin de?erlendirilmesi,

11-Bölgeden bu barajin yapimini müteakip insan göçü ya?anip bölge bo?alaca?indan Gürcistan ve Ermenistan Devletleri sinirina yakin sarp ve geçit vermeyen kayaliklarla çevrili ormanla kapli bu bölgenin insansizli?a terkinin vahim bir iç güvenlik hatasi olaca?inin de?erlendirilmesi.

     Mevcut proje dahilinde baraj yapilmasi halinde bu bölgede arazi ve co?rafi yapi sebebi ile bir ilçe bütünlü?ünün sa?lanamayaca?i ve 40 köyün yolsuz kalaca?i ve yeniden bir yerle?im olana?inin olmadi?inin de?erlendirilmesi, Bu projeye ili?kin tüm bu çevresel, sosyal, ekonomik, fiziksel ve toplumsal etkileri de?erlendirildi?inde bu projeye olumlu ÇED raporu düzenlenmesinin mümkün olamayaca?i ortaya çikmaktadir. Bu hususu do?rulayan belge Av ve Yaban Hayati Dairesi Ba?kanli?inin 24.05.2000 tarihli ve 808 sayili yazisinda ENCON(Çevre Dani?manlik Ltd. Şti. Enviromental Consutanncy Co.) Şirketinin 14.12.1998 tarihinde Orman Bakanli?i Milli Parklar ve Av Yaban Hayati Genel Müdürlü?üne ÇED raporu düzenledi?i gerekçesiyle bilgi için ba?vuruda bulunmu? olmasina ra?men ve bu ?irketin parasi ödendi?i halde ortada bu ?irketin düzenledi?i bir ÇED raporunun olmamasidir. Bu rapor Çevre Bakanli?ina gönderilmemi?tir. Bu kadar çevresel etkileri olan ve büyük çapli bir projenin geçen 30 yil boyunca etkilerinin ara?tirilmamasi ve ÇED raporunun düzenlenmemi? olmasi ve düzenlenmemekte direnilmesi bu projede özellikle ÇED raporu düzenlenmek istenmedi?i sorusunu akla getirmektedir.

       Yukarida bir kismini saydi?imiz nedenlerle projenin kapsamli bir  ?ekilde  kar- zarar  analizinin reel  rakamlarla  yapilarak ve  ÇED  raporu  düzenlenerek  do?acak sakincalarin elle  tutulur  ve  bilinebilinir  hale  getirilerek devletin  büyük  bir  bata?a  girmeden  önce bu  yanli?tan  dönülmesi için gere?inin  yapilaca?ina  inancimizin  tam  oldu?unu  belirtmek istiyoruz.

        Önceki yazi?malarimiza verilen cevaplarda bu projenin Çevre Yönetmeli?inin geçici 3.maddesi kapsaminda yer aldi?i iddia edilmektedir. Bu yönetmeli?in 3. maddesi 2012 yilinin sosyal gerçekleri ile ba?da?madi?i gibi Anayasanin Sosyal Hukuk Devleti ilkesine de aykirilik te?kil etmektedir. Yine 2012 yilinin Ekonomik, Stratejik, ve sosyal gerçekleri kar?isinda 20 yil önceki bir yönetmelik maddesinin uygulamaya çali?ilmasi bölge insanina zarar verdi?i gibi ülke menfaatlerine de zarar verebilecek bir durum ortaya çikarmaktadir.

        Yine bu geçici 3. maddenin Yönetmeli?e konmasindaki amaç uygulama projeleri onaylanmi? projelerin sirf bu yönetmelik sebebi ile sürüncemede kalmasinin önlemek amacindan ibarettir. Yine bu geçici 3. madde aciliyeti olan projelerin gecikmesi sakincasini bertaraf etmek amacina dayanmaktadir. Ancak 20 yili a?kin bir süredir yatirimina geçilmemi? ve teknik çali?malari 30 yila a?kin süre önce yapilmi? bir projenin sürüncemede kalmasindan veya aciliyetinden bahsetmek gerçeklerle ba?da?maz. Kaldi ki bu süre zarfinda ÇED raporu düzenlenebilirdi. Bu raporun bunca zamandir düzenlenmemesi sebebi açiklanmami?tir. En azindan projenin yenilenmesi a?amasinda geçen 2 yillik sürede bu raporun çok rahat hazirlanmasi imkâni mevcut iken aksini savunmak açikça hakkin kötüye kullanilmasidir.

Bu proje Çevre Yönetmeli?inin geçici 3. maddesi kapsaminda de?erlendirilmemelidir. Madde metni aynen ?öyledir. Kapsam di?i projeler

GEÇ?C? MADDE 3 – (1) 7.2.1993 tarihli ve 21489

Bu habere ifade bırak!

  • 0
    KIZGIN
  • 0
    ÜZGÜN
  • 0
    BEĞENMEDİM
  • 0
    BEĞENDİM
  • 0
    İNANILMAZ
  • 0
    SEVDİM
  • 0
    HAHAHA
  • 0
    ALKIŞ
YORUM EKLE